Hebberig van een webinar

hebberig

Zaterdag 23 november zat ik achter de laptop voor mijn eerste webinar. Het woord alleen al zorgde voor hooggespannen verwachtingen. Laat het eens over je tong rollen: w e b i n a r…. Als tekstschrijver raak je daar gewoon een beetje opgewonden van. Ik had geen idee wat ik kon verwachten. Zou ik de spreker zien? Zou hij mij ook kunnen zien? Ik had mij geïnstalleerd in de kamer van mijn zoon, aan zijn overvolle bureau. De afgekloven pennen en kauwgum opzij geschoven. De deur op slot gedaan zodat er geen kinderen binnen konden komen om dingen te vragen die voor een moeder belangrijk zijn om te beantwoorden, maar niet voor een tekstschrijver.

Exact om 10 uur startte de webinar. Ik hoorde wat geschuifel aan de andere kant van de computer. En ineens was daar Tonny Loorbach. Tenminste zijn stem. Want zien kon ik hem niet. Hij mij ook niet, maar ik kon wel mijn hand opsteken naar hem via een “raise your hand button”. Twee keer gedaan. Vaker zou niet serieus zijn geweest.

Tonny Loorbach

Tonny Loorbach is een soort jonge god op het gebied van internetmarketing. Hij bedenkt trucs om via Google zijn website te promoten. Hij past ze toe. Ze werken. Hij verdient daar bakken geld mee en vervolgens deelt hij deze kennis met ons. Dat is in het kort het verhaal en dat is fantastisch!

De webinar zou 1 uur duren. Eigenlijk had ik maar een half uur de tijd. Loorbach sprak anderhalf uur achter elkaar en verveelde geen moment. Mijn afspraak van half 11 vergat ik. De deur van de kamer bleef op slot. Mijn kinderen hielden zich muisstil. Ik leerde in korte tijd alle updates van Google en hoe die ons leven beïnvloeden….

Hebberig

Hoe langer hij sprak, hoe hebberiger ik werd. Dat wil ik ook, dacht ik. Ik wil ook met mijn nieuwe website, die ik zelf gemaakt heb, en waar ik tot nu toe zo trots op was, bovenaan in de ranking komen van De Zoekmachine! Ik wil ook SEOsocial zijn met rich snippets en like buttons. Maar hoe doe ik dat als leek met een tekstbureau?

Het antwoord kwam na anderhalf uur: Ik kon gewoon Tonny Loorbachs kant en klare bouwdoos kopen voor de ideale website. Speciaal voor ons, de webinarluisteraars die niet waren afgehaakt (er waren dus mensen die gestopt waren met luisteren!) had hij een aanbieding klaargezet die alleen die ochtend gold. Voor een kleine 3000 Euro waren we levenslang de gelukkige eigenaar van deze bouwdoos. Met alle toekomstige updates gratis! Dat was nog eens SEOsociaal.

Ik was er klaar voor. Ik was bereid om mijn website om te laten bouwen tot een Winstmodel. Ik berekende hoeveel teksten ik zou moeten schrijven om deze investering eruit te halen. Ik zou de komende maanden niet meer naar de kapper gaan en geen wijn meer drinken….Toen werd er op de deur geklopt. Mijn zoon van 8 keek met een verongelijkt gezicht naar binnen. Waarom duurde het zo lang? Ik was al zo lang weg. We gingen toch iets leuks doen?

Verloren kans

Hij had gelijk. Tonny moest maar even wachten. Na de cola en de chips en het spelletje Uno sloop ik toch weer even stiekem de kamer van mijn oudste in. Ik klikte op de aanbieding van Loorbachs winstmodel: Hij was weg………..Het was echt maar een tijdelijke aanbieding en ik had hem laten lopen!

Het bleef wel zeuren. Dat stemmetje in mijn hoofd. Wat ben je dom geweest. Het succes lag voor het oprapen. Deze internetgoeroe wilde jou helpen. Jij hebt je kans laten lopen.

Herfstzonnetje

Pas laat in de middag kwam het stemmetje tot rust. Genietend van het herfstzonnetje op een bankje in de tuin, bedacht ik dat ik gewoon hebberig was gemaakt. Dat dát de marketing was. Twee uur lang hield Loorbach me in zijn ban. Ik heb daar nu nog bewondering voor, want het is weinigen gegund zo te spreken. Maar het was wel een reclamepraatje voor zijn product. En ik was daar bijna voor gevallen. Misschien ben ik wel een beetje te voorzichtig en misschien is het wel verstandiger om flink te investeren om direct een mooi resultaat te halen. Maar voorzichtig past bij mij. Ik ga het eerst zelf uitvinden en langzaamaan opstarten. Wie weet koop ik volgend jaar dan alsnog het bouwpakket van Tonny Loorbach, dan maar iets meer betalen!