Tips voor het schrijven van zakelijke teksten
 
Japanse worstelaars van Raimund von Stillfried-Ratenitz
 
Informeer je klant
 
Schrijvers van zakelijke teksten hebben een mooi beroep. Wij mogen, nee moeten, nieuwsgierig zijn. ‘Ik zou graag nog wat achtergrondinformatie willen hebben zodat ik een beter beeld krijg,’ vraag ik vaak bij een klant. En dan mag ik in de werkplaats/het laboratorium/de OK/de drukkerij kijken en alle vragen stellen die in me opkomen. Natuurlijk helpt al die info me om de tekst goed op papier te krijgen. Maar ik vind het ook gewoon superleuk. Ik kom op bijzondere plekken en leer steeds weer iets nieuws. 
  
Eenmaal terug achter mijn bureau begint het geworstel met de tekst. Want zo’n excursie was heel interessant, maar wat moet ik nu schrijven? Die vraag is pas te beantwoorden als je twee dingen duidelijk hebt:
 
 
1. Doelgroep
2. Medium
 
Wie leest via welk kanaal?
Deze week schreef ik voor twee verschillende klanten over techniek. In het ene geval was de doelgroep de klant van mijn klant, engineers dus, die bekend zijn met de materie. In het andere geval betrof het een tekst voor de bezoekers van een ziekenhuis met uitleg over een nieuwe tecniek en het belang daarvan voor onze gezondheid. Bovendien was het medium waarvoor ik schreef verschillend. De teksten voor de engineers waren bestemd voor een website, het gezondheidsartikel gaat in de krant verschijnen. 
 
Informeer je klant
Een website vraagt om zoekmachine handigheidjes. De krant om een lekker leesbaar verhaal. Terwijl ik voor de engineers vooral moest opletten dat ik niet als een leek schreef, was het voor krantenlezers zaak om niet te technisch te worden. Twee heel verschillende manieren van schrijven. Om misverstanden te voorkomen leg ik mijn klant altijd uit dat doelgroep en medium belangrijk zijn voor de manier van schrijven. Anders kan het gebeuren dat mijn klant niet begrijpt waarom ik liever geen vakjargon gebruik in de krant. En dat ik weleens een omschrijving geef bij sommige technische termen in het belang van SEO. Zo schep ik vooraf duidelijkheid over mijn product. Want een klant weet alles te vertellen over de techniek van het apparaat, maar wij als schrijvers weten alles over de techniek van het schrijven!