Gemeente Moerdijk

Bekijk hier de artikelen over bedrijven in de regio voor de kwartaalnieuwsbrief van de Gemeente Moerdijk. 

Bedrijf in beeld: Maltha verwerkt glas tot in het oneindige

Nieuwsbrief januari 2016

GM maltha glas klein

Aan het uiterste randje van de gemeente Moerdijk, waar de rivier de Dintel uitmondt in het Volkerak, staat de glasverwerkingsinstallatie van Maltha. Een prima locatie want zowel binnenschepen als coasters kunnen er laden en lossen. Het is één van de redenen dat ook Amsterdam binnenkort hier de inhoud van de glasbakken zal brengen.

Hol- en vlakglas
Van oorsprong is Maltha een Schiedams familiebedrijf. Van één man met paard en wagen is het bedrijf uitgegroeid tot een Europese marktleider. Twee van de acht fabrieken staan in Nederland; de ene hier in Heijningen en de andere in Emmen. De fabrieken verwerken voornamelijk holglas. Dit zijn onze flessen en potten, ook wel verpakkingsglas genoemd. Het wordt aangeleverd door gemeentes en retailers. Enkele grote bierbrouwers, zoals Palm en Bavaria brengen afgekeurde statiegeldflessen naar Maltha. In het Belgische Lommel staat een speciale fabriek waar vlakglas wordt gerecycled. Dit is glas van onder andere ruiten en spiegels afkomstig van de tuinbouw, de automotive industry en milieustraten. 

1,25 miljoen ton glasafval
Jaarlijks verwerkt Maltha 1,25 miljoen ton glasafval tot schone glasscherven. In Heijningen wordt hiervan 250.000 ton voor rekening genomen. ‘Dit jaar is onze fabriek verbouwd waardoor we nu nog efficiënter werken’, zegt Bianca Lambrechts, commercieel manager van Maltha. ‘De oude machines hebben plaatsgemaakt voor één grote productielijn met nieuwste generatie sorteermachines. Hiermee verwerken we 50 ton glas per uur’ De fabriek werkt vijf dagen volcontinu. De drie ploegen bestaan uit 25 personen en op het kantoor werken nog eens 15 personeelsleden. Vanuit Heijningen wordt de hele Maltha groep aangestuurd.

Van oud …
Ons lege potje jam dat wij in de glascontainer gooien komt terecht op het terrein van Maltha. De verschillende kleuren glas worden strikt gescheiden gehouden. Alleen van zuiver witte glasscherven kan weer opnieuw wit glas worden gemaakt. Het onbereide glas wordt vervolgens gedroogd, gebroken en van alle oneigenlijke materialen ontdaan. Daarbij passeren de scherven onder andere magneten en zeven. Ook wordt er gebruik gemaakt van geavanceerde laser- en cameratechnologie. Verkeerde scherven worden als het ware door een luchtstraal weggeschoten. Van het glasafval wordt 95% tot schone hoogwaardige glasscherven verwerkt. De overige 5% bestaat uit aluminium, blik, kunststof en fijn glasstof.

…naar nieuw
De schoongemaakte glasscherven vormen de grondstof voor de productie van nieuw glas. Gemiddeld zetten de glasfabrieken 50 tot 85% scherven in, afhankelijk van de beschikbaarheid ervan. Iedere 10% scherveninzet in plaats van ‘nieuwe’ grondstoffen (zand, soda, kalk) levert bovendien 2 tot 3 % energiebesparing op. Een groen bierflesje bestaat al voor 85% uit scherven en de productie ervan kost daarom 25% minder energie.

100% recyclebaar
‘Afval bestaat niet,’ zeggen ze bij Maltha. Al het glas wat binnenkomt wordt verwerkt tot grondstof voor nieuw glas of glaswol. Ook voor het restafval worden steeds innovatieve toepassingen gevonden, bijvoorbeeld voor de wegenbouw. Glas is 100% recyclebaar en kan tot in het oneindige worden hergebruikt.


Bedrijf in beeld: Internationale erkenning voor Slibverwerking Noord-Brabant

Nieuwsbrief september 2015

Slibverwerking Noord Brabant


Op tafel staat de Power Gen Award die Slibverwerking Noord-Brabant (SNB) heeft ontvangen uit handen van Power Engineering International (PEI). Hij ziet eruit als een zwierige krul. Het internationaal toonaangevende tijdschrift voor de energiesector bevestigt met deze prijs dat SNB koploper is in Europa, Afrika en het Midden-Oosten op het gebied van duurzaamheid. PEI geeft voor het energiebesparingsproject een letterlijke krul.


Een stukje geschiedenis
Tot in de jaren ‘90 was het gewoon om slibafval wat overbleef na het reinigen van afvalwater, te gebruiken in de landbouw. Toen bekend werd dat de zware metalen die zich in slib ophoopten slecht zijn voor de gezondheid begonnen de waterschappen na te denken over andere manieren om slib te verwerken. In 1990 werden de toenmalige vijf waterschappen in Brabant het eens over de verwerking; er zou een verbrandingsoven moeten worden gebouwd. Maar waar? Pas in 1994 besloot de provincie Noord-Brabant de knoop door te hakken. Er werd gekozen voor industrieterrein Moerdijk omdat hier grootschalige milieuactiviteiten plaats moesten gaan vinden. Binnen enkele maanden waren de vergunningen rond en werd een directeur aangesteld die tegelijk ook de enige werknemer was; Marcel Lefferts. Hij kreeg de opdracht een fabriek te gaan bouwen. In 1997 reed de eerste vrachtwagen met slib het terrein op.

Grootste slibverwerker van Europa
“Wat hier staat is redelijk uniek en dat staat dus maar gewoon op industriepark Moerdijk!” zegt Marcel Lefferts trots want in 2015 is SNB uitgegroeid tot de grootste, en nu dus ook duurzaamste Europese slibverwerker. Er zijn zes aandeelhouders; vier waterschappen van Noord-Brabant, één uit Overijssel en één uit Zeeland. Daarnaast verwerkt SNB het slib van nagenoeg de gehele provincie Utrecht en de helft van Limburg. Met zo’n 50 vrachtwagens per dag komt dat neer op 430.000 ton zuiveringsslib per jaar. Er wordt met een vijf-ploegensysteem gewerkt. In totaal werken er 49 personen bij SNB.
Het winnende energiebesparingsproject
Om een maximale kostprijsreductie in combinatie met een duurzame bedrijfsvoering te bewerkstelligen wordt er voortdurend nagedacht over nieuwe slimme technologie. Dit resulteerde dit jaar in de aanschaf van twee NEM-hogedrukketels en een stoomturbine. De twee nieuwe ketels werken onder hogere druk en temperatuur dan de oude. De stoom en restwarmte worden in de turbine omgezet in elektriciteit voor eigen gebruik. Zo werkt de fabriek nagenoeg energieneutraal. En dat is uniek voor de branche. “We zijn nog voorzichtig in onze uitlatingen omdat we pas sinds maart in bedrijf zijn met de nieuwe productielijnen, maar ik kan nu al zeggen dat we boven verwachting goed draaien”, zegt Lefferts. “Misschien is het resultaat nog het beste af te zien aan onze energiefactuur. Voorheen bedroeg die twee ton per maand, nu is dat nog tienduizend euro.”

Optimale projectvoering
Overigens heeft SNB de prijs niet alleen ontvangen voor het innovatief concept van hergebruik maar ook voor een optimale projectvoering. De verbrandingslijnen één voor één stilleggen, de oude ketels door het dak tillen en de volledig opgebouwde nieuwe ketels weer terug plaatsen heeft in totaal maar zeventig dagen geduurd. De waterschappen hebben niets gemerkt van de ombouwing omdat er gewoon werd doorgewerkt. Dit dankzij de samenwerking met NEM.

Grondstofterugwinning
Naast de energieterugwinning heeft SNB nog twee andere projecten op stapel staan waarmee in de toekomst de combinatie van duurzaamheid en kostenbesparing verder kan worden verbeterd. Er wordt hard gewerkt aan de terugwinning van fosfaat uit het restafval van de slibverwerking. Vanaf 2017 zal het slibverbrandingsas niet meer gebruikt worden voor de asfaltindustrie maar zal het worden hergebruikt in de productie van kunstmest. Terwijl er nu nog betaald moet worden voor de verwerking zal het restafval straks geld gaan opleveren.

Bioplastic
“Maximale kostprijsreductie is de rode draad binnen ons bedrijf,” stelt Marcel Lefferts, “maar we willen ook steeds duurzamer worden”. Het derde project is daar een goed voorbeeld van want die behelst de productie van bioplastic. Hiervoor zal op termijn een extra productielijn gebouwd gaan worden die snel afbreekbaar plastic kan produceren uit de biologische grondstof slib.
“We blijven aan de weg timmeren en dat maakt het werk hier ook zo leuk”, zegt Lefferts. “Deze prijs bevestigt dat we goed bezig zijn, en daar zijn we trots op.”


Bedrijf in beeld: Een pluim voor Rijk Zwaan

nieuwsbrief september 2015

Rijk Zwaan Fijnaart

De provincie Noord-Brabant wil zich ontwikkelen tot één van de meest innovatieve en duurzame agrofoodregio’s van Europa en deelt daarom sinds 2015 Agrofoodpluimen uit aan bedrijven die een bijdrage leveren aan veilig, gezond en duurzaam voedsel. Groenteveredelaar Rijk Zwaan is het vijfde bedrijf dat deze prijs in ontvangst mocht nemen.

Vollegrondsgroenten
Vanaf de snelweg zie je ter hoogte van Fijnaart de proefvelden van Rijk Zwaan liggen. In het hoofdgebouw vind je de kantoren en een groot laboratorium. Daarnaast staan kassen, tunnels en schuren. Bas van Kuijk, de stationmanager van Rijk Zwaan Fijnaart legt uit dat de Brabantse vestiging van Rijk Zwaan zich richt op laboratoriumonderzoek en de ontwikkeling van vollegrondsgroenten. De velden die we vanaf de weg kunnen zien, staan vol met proeven voor onder andere sla, kool en wortel.

Innovatieve sla
De Agrofoodpluim wordt gegeven aan bedrijven die lekkere, innovatieve producten maken. “Neem bijvoorbeeld sla,” zegt Van Kuijk, “we eten veel sla maar we willen er niet teveel werk van hebben.” Rijk Zwaan heeft daarom de Salanova uitgevonden, een slasoort die met één snede uiteen valt in allemaal kleine blaadjes.
Het zakje voorgesneden en gewassen sla moet ook steeds verrassend blijven met hippe kleuren en verschillende smaken. Daarom heeft Rijk Zwaan nu spinazie met felrode steeltjes ontwikkeld.

De cijfers
Bij Rijk Zwaan worden ruim duizend commerciële rassen in vijfentwintig soorten groenten geproduceerd. Deze worden verkocht in meer dan honderd landen. De hoofdvestiging van Rijk Zwaan staat in het Zuid-Hollandse De Lier. Het bedrijf staat op de ranglijst van groentezaden wereldwijd op de vijfde plaats en het telt dertig buitenlandse dochterondernemingen. Bij Rijk Zwaan werken 2500 personen.

Met een oude kaart op zoek naar een nieuwe vestiging
In de jaren ’90 ging het bedrijf op zoek naar een plek om een nieuwe vestiging te starten. Rijk Zwaan besloot de ontwikkeling van glasgroenten te scheiden van die van vollegrondsgroenten. Voor de ontwikkeling van vollegrondgewassen is een bijzonder soort grond vereist. Oude kaarten uit 1600 werden geraadpleegd en zo kwam West-Brabant als goede optie voor een nieuwe vestiging naar voren. Er werd 50 ha grond aangekocht bij Fijnaart en daar vonden in 2000 de eerste teelten plaats. Toen de gemeente Moerdijk vroeg naar de plannen van Rijk Zwaan Fijnaart wat betreft groei, opperde de directie voorzichtig dat men verwachtte van 75 man personeel in de beginfase toe te groeien naar uiterlijk 150 personen. “Inmiddels werken hier al 350 man, hebben we 140 ha grond en zijn we toe aan onze vierde grote verbouwing”, lacht Bas van Kuijk. “

Op de juiste plek de juiste dingen doen
Hoe komt het dat het bedrijf zo hard gegroeid is? Bas van Kuijk geeft daarvoor drie redenen. Allereerst heeft een ontwikkeling in het plantenonderzoek ervoor gezorgd dat er sneller gewerkt kan worden. Voorheen duurde een partijcontrole van een proef 17 weken, nu kan diezelfde proef in het laboratorium in 10 dagen worden gedaan. Deze tijdwinst zorgt voor een snellere ontwikkeling van nieuwe rassen.
De tweede reden is dat er wereldwijd meer vraag is naar diversiteit in groenten. Vooral in China, India, Zuid-Amerika en Afrika is er behoefte aan nieuwe groentezaden. Rijk Zwaan heeft overal lokale vestigingen opgezet om aan die vraag te voldoen.
“Een andere belangrijke reden is ook dat je op de juiste plek de juiste dingen moet doen”, zegt Van Kuijk. “Met de Fijnaartse vestiging zorgden we ervoor dat de versnippering in de proeven voorbij was. Versnippering zorgt voor minder kwaliteit. We ontwikkelen machines die precies doen wat wij willen. We gebruiken GPS en onderzoeken de mogelijkheden van drones.”

Sociaal bewogen
Rijk Zwaan heeft de Agrofoodpluim mede ontvangen omdat ze een sociaal bewogen bedrijf is. Op verschillende plekken in de wereld worden projecten om de lokale bevolking te helpen ondersteund. Door het overdragen van kennis op gebied van groenteteelt kunnen boeren zelf een beter bestaan opbouwen.
Ook binnen de gemeente Moerdijk worden allerlei initiatieven die met sport en gezondheid te maken hebben gesteund.

Gezondheid
“Het grootste deel van ons werk bestaat uit het ontwikkelen van resistente gewassen, dus rassen die immuun zijn voor bepaalde ziekten,” vertelt Van Kuijk. “Daardoor hoeft de landbouwer niet meer zoveel gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken wat veel gezonder is voor mens en dier.”
Rijk Zwaan heeft een groot assortiment snackgroenten op de markt gebracht. Hierdoor worden kinderen gestimuleerd meer groenten te eten. Ook zorgt ze met een club voor kinderen van werknemers dat deze positiever over groenten gaan denken.


Bedrijf in beeld: Heijligers Installaties

Nieuwsbrief april 2015

Marloes Heijligers

Meer vrouwen in de techniek, dat is waar Marloes Heijligers van Installatiebedrijf Heijligers zich sterk voor maakt. Als je een poosje met haar in gesprek bent dan begrijp je precies waarom zij de prestigieuze Femme Tech Bedrijven Award 2014 heeft gewonnen. Ambitieus, enthousiast en energiek, allemaal woorden die op haar van toepassing zijn.

Compleet installatiebedrijf
Marloes Heijligers is de derde generatie binnen Heijligers Installaties. Het Zevenbergse bedrijf is van wit- en bruingoedwinkel uitgegroeid tot een compleet installatiebedrijf voor woningbouw en industrie. Naast alle werkzaamheden met betrekking tot gas, water en loodgieterszaken installeert het bedrijf ook zonnepanelen, noodverlichting en ontruimingsinstallaties. Tevens plaatst Heijligers laadpalen voor elektrische auto’s en is het bovendien expert op gebied van domotica.

Enthousiasme voor techniek
Twee jaar geleden vroeg Henk Heijligers aan zijn dochters wie interesse had om in de toekomst het bedrijf over te nemen. Marloes, die net de hogere hotelschool had afgerond en werkzaam was als manager had hier wel oren naar. Zij besloot een opleiding elektrotechniek te gaan volgen aan het ROC in Bergen op Zoom. Daar viel ze meteen op door haar enthousiasme voor techniek. De school vroeg haar om een presentatie te geven tijdens de topper verkiezing van het ROC. Daarna ging het balletje aan het rollen. Marloes werd uitgenodigd om te spreken tijdens de jaarlijkse Girlsday. Deze dag wordt georganiseerd om meisjes tussen de 10 en 15 jaar kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Hierna volgde de nominatie voor de Femme Tech Bedrijven Award.

Femme Tech Bedrijven Award
“Het was heel spannend om tijdens de beurs van Femme Tech te horen dat wij de prijs hadden gewonnen”, verteld Marloes, “Het is toch een erkenning van de weg die we hebben ingeslagen als bedrijf”. In het juryrapport staat te lezen dat twee punten belangrijk waren voor de keuze van Heijligers Installaties. Allereerst de persoonlijke ontwikkeling van Marloes door het kiezen van een andere loopbaan en daarnaast de mogelijkheden die Heijligers biedt als leerbedrijf voor met name meisjes. “Maar dan moeten er wel meisjes zijn”, lacht Marloes. En hierin wil zij binnen de gemeente Moerdijk echt een voortrekkersrol spelen.

Met te grote schoenen in de modder
Dat er nog maar weinig meisjes voor techniek kiezen heeft volgens Marloes te maken met beeldvorming. Hoewel meisjes veel te bieden hebben in de techniek is de weerstand nog groot. “Dan sta ik daar met te grote schoenen in de modder”, is wat meisjes aangeven als ze moeten stagelopen op hun 14e jaar. Zij zien zichzelf nog geen carrière maken als installateur en dat is jammer want goede vakmensen zijn schaars en een opleiding in de techniek geeft baangarantie. Basisscholen, het Marklandcollege, bedrijven, en de gemeente Moerdijk hebben afgesproken hun best te doen om meer meisjes op de technische werkvloer te krijgen. Een ding is zeker: aan het enthousiasme van Marloes Heijligers zal het niet liggen!


Bedrijf in beeld: Sivomatic

Nieuwsbrief november 2014

Sivomatic panorama1

 
Het dakterras van het bedrijf Sivomatic: aan de ene kant het spectaculaire uitzicht van het drukbevaren Hollands Diep, en aan de andere kant een zee van zonnepanelen. De zonnepanelen hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf per 1 januari 2014 honderd procent klimaatneutraal is. Daarvoor ontving Sivomatic in september van de provincie Noord-Brabant het certificaat "Groen bedrijf van de maand". Reden genoeg voor de gemeente Moerdijk om daar aandacht aan te besteden in deze nieuwsbrief.

Specialist in kattenbakvulling

Peter Verseveldt is directeur van Sivomatic, een familiebedrijf dat al meer dan 40 jaar specialist in kattenbakvulling is. De hoofdvestiging is in Moerdijk, daarnaast zijn er vestigingen in Oostenrijk en Turkije. De basis voor "het wc-papier van de kat", zoals Verseveldt zijn product schertsend noemt ligt in de mijnbouw. De mineralen worden gemalen en gedroogd en vervolgens naar Nederland of Oostenrijk verscheept. Het halffabricaat wordt vervolgens gemengd en gezeefd en van geur en kleur voorzien. Daarna wordt het verpakt en distribueren 40 vrachtwagens per dag de kattenbakvulling door heel Europa. Sivomatic heeft 80 mensen in dienst, waarvan 50 in Moerdijk.

Klimaatneutraal bedrijf

Hoe wordt je een klimaatneutraal bedrijf? Voor Peter Verseveldt was het een logisch proces. Hij was al geruime tijd bewust bezig met het scheiden van afval en een milieuvriendelijker inkoopbeleid. Toen volgde de stap naar het energieverbruik. Verseveld; "Je kunt natuurlijk groene stroom inkopen maar dat past niet zo bij ons. Wij zijn een familie van doeners." Sivomatic zocht contact met de Climate Neutral Group om hen te begeleiden in het proces een gecertificeerd klimaatneutraal bedrijf te worden. Eigen stroom opwekken, dat was de oplossing. In overleg met het Havenschap en de provincie werd besloten 1300 zonnepanelen op het dak van de productiehal te leggen. Deze zijn samen goed voor een vermogen van 330.000 Watt. De levensduur voor de zonnepanelen is ongeveer 20 jaar. Daarom moest aan de daken waarop de panelen gemonteerd werden eerst onderhoud worden gepleegd. Zonnepanelen vormen een enorme investering die pas na 17 jaar terugverdiend zal zijn, maar Verseveldt weet dat het familiebedrijf daarvoor solide genoeg is. Dat is ook de reden dat de Oostenrijkse vestiging nu ook van zonnepanelen wordt voorzien en daarmee op 1 januari 2015 klimaatneutraal zal zijn.

Biogasproject

Om het bedrijf helemaal CO2 neutraal te maken participeert Sivomatic in een biogas project in Ankara, Turkije. Binnen dit project wordt stadsafval gesorteerd en hergebruikt en worden methaangassen omgezet in elektriciteit. Het resultaat: een grotere CO2 reductie.

LNG coaster

Verseveldt vindt het nog niet genoeg. Toen hij hoorde hoeveel zwavelreductie LNG binnenvaartschepen realiseren besloot hij om zijn transport over zee ook milieuvriendelijker te maken. Hij is opnieuw met het Havenschap en een aantal partners om de tafel gaan zitten om een LNG coaster te bouwen. Deze nieuwe brandstof stoot 99% minder zwavel uit dan de zware stookolie die doorgaans door zeeschepen wordt gebruikt. De projectgroep streeft ernaar om over twee jaar een schip klaar te hebben dat tussen Ankara en Moerdijk zal varen. De directeur van Sivomatic is enthousiast. "Het is interessant om mee te denken in dit project waarbij het havengebied van Moerdijk een belangrijke rol zal spelen, want duurzaamheid is een concurrentiewapen ".
 

Nieuw initiatief: de Moerdijkse Uitdaging

Nieuwsbrief november 2014

 Moerdijkseuitdaging

Maatschappelijk ondernemen met een gesloten beurs, dat is volgens Kim Bareman de toekomst. Daarom richtte ze op 19 mei de De Moerdijkse Uitdaging op.
 
Wat is de Moerdijkse Uitdaging?
"De Moerdijkse Uitdaging is een ondernemersnetwerk. Omdat er niet meer zoveel subsidies worden verleend komen kleine stichtingen en verenigingen soms in de problemen. Wij willen ze graag ondersteunen bij hun werkzaamheden. Ons doel is samenwerking tot stand brengen tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties om zo een bijdrage te leveren aan het oplossen van lokale vraagstukken. Je kunt ons zien als een bemiddelingsbureau."
 
Waarin bemiddel je dan?
"Een stichting of vereniging kan van alles vragen behalve geld! Dus materialen, kennis, advies, public relations of extra handjes."
 
Hoe komt de samenwerking tot stand?
"De vraag komt binnen via de website. Een matchgroep van ondernemers komt vier keer per jaar bij elkaar om de maatschappelijke vraag te koppelen aan het bedrijfsleven. Ze doen daarvoor een beroep op hun uitgebreide zakelijke netwerk. Wanneer er een koppeling wordt gemaakt moet de ontvangende partij een tegenprestatie leveren."
 
Tegenprestatie?
"Als je als organisatie ook weer iets te bieden hebt dan wordt je een gelijkwaardige partner. En dan breidt het netwerk van vraag en aanbod zich steeds verder uit. Het is overigens niet zo dat die tegenprestatie direct moet worden gedaan. Dat kan ook op een later moment als er een nieuwe match wordt gemaakt."
 
Heb je al voorbeelden van een match?
"Ja, hoewel we pas sinds mei actief zijn hebben al wat dingen kunnen realiseren.Voor de uitvoering van een jeugdmusical was als decor een boot nodig. De Moerdijkse Uitdaging heeft de theatergroep gekoppeld aan het Zeekadettenkorps. Er werd een boot uitgeleend en als tegenprestatie werden er vrijkaartjes weggegeven.
Voor ons eigen secretariaat van de Moerdijkse Uitdaging zochten we personeel. De gemeente was juist op zoek naar werkervaringsplaatsen. Wij vormden dus een hele goede match. 
Kinderboerderij De Dierenploeg zat met een kapot zonnepaneel. De Moerdijkse Uitdaging koppelde ze aan Energiek Moerdijk. Die zal binnenkort nieuwe zonnepanelen op het dak leggen en dan zal het oude zonnepaneel kosteloos gerepareerd worden. Dit zijn allemaal voorbeelden van particuliere aanvragen. Maar er zijn ook maatschappij brede aanvragen. Die worden door onze Adviesraad behandeld."
 
Wat bedoel je daarmee?
"De Adviesraad is een apart orgaan. Daar zitten vertegenwoordigers in uit het bedrijfsleven, van maatschappelijk werk, van de sportkant, vanuit de cultuurhoek en we zoeken nog iemand van de GGD. Dat zijn allemaal mensen die weten vanuit hun specifieke doelgroep wat er speelt in onze gemeente. Zo werd er in Roosendaal geconstateerd dat de verregaande digitalisering mensen met een minimuminkomen vaak in de problemen brengt. Wanneer de rekening voor internet niet meer betaald kan worden, of de computer kapot gaat, kunnen formulieren niet meer online worden ingevuld. De Adviesraad van de Roosendaalse Uitdaging kwam met het idee om gratis internetplekken te installeren. Voor de uitvoering werden diverse bedrijven enthousiast gemaakt. Dit is een voorbeeld waarbij De Uitdaging een match heeft gemaakt tussen maatschappelijk geëngageerde bedrijven en hun directe omgeving."
 
Waarom ben je gestart met de Moerdijkse Uitdaging?
"Ik weet dat bedrijven graag betrokken zijn bij hun directe omgeving. Daarom sponsoren ze vaak een bepaalde organisatie. Maar als het wat minder gaat met de economie dan wordt er als eerste bezuinigd op die uitgaven. Logisch toch? Ik wil graag laten zien dat je geen geld uit hoeft te geven om maatschappelijk bewust te ondernemen. Juist door het leveren van een prestatie in plaats van geld bouw je een relatie op en ben je veel bewuster bezig met de maatschappij om je heen. Door te verbinden kunnen we elkaar alleen maar versterken. "