De winnende offerte
Met een goede offerte maak je het verschil tussen een opdracht binnen halen of mislopen. De eerste indruk heb je al gemaakt met een persoonlijk acquisitiegesprek. Nu is het tijd om de klant te laten zien dat je hem begrepen hebt en dat jij hem kunt helpen.
Een offerte is meer dan een prijsopgave, het is ook een visitekaartje. Hij mag niet te kort zijn, want dan lijkt het net of je dienst niet zoveel voorstelt. Maar te lang is ook niet goed, want dan haakt de potentiƫle opdrachtgever misschien juist af. De winnende offerte is precies de juiste combinatie van jouw expertise, goede voorwaarden en een eerlijke prijs.
Lees de 10 tips waarmee je gaat scoren:
- Vermeld duidelijk de naam van je opdrachtgever en contactpersoon.
- Schrijf dat het om een offerte gaat en voor welk product het is.
- Vat de vraag van de klant samen en refereer aan je eerdere contact. Dit maakt de offerte persoonlijker.
- Zeg iets over jouw ervaring, je kennis van de doelgroep en de bijzonderheden van jouw bedrijf.
- Vermeld welke afspraken en voorwaarden overeengekomen zijn. Dit voorkomt onduidelijkheid achteraf.
- Maak een begroting zo inzichtelijk mogelijk en leg goed uit wat je precies doet voor die prijs. Dit zorgt ervoor dat je klant jouw offerte kan vergelijken met andere offertes.
- Geef aan hoe lang de offerte geldig is.
- Maak ruimte voor ondertekening met plaats en datum.
- Sluit af met een persoonlijke boodschap die de klant tot actie prikkelt.
- Voeg je algemene voorwaarden toe en vermeld je betalingsvoorwaarden (heel belangrijk).
Blogs