Het verschil tussen SEO en SEA
Zomaar een website volschrijven en publiceren op het internet levert meestal niet zoveel bezoekers op. De zoekmachines zoals Google en Bing moeten jouw website weten te vinden en daarvoor moet je je aan een aantal spelregels houden. Ben je bezig om de website van je bedrijf te verbeteren of te vernieuwen dan kom je al snel de termen SEO en SEA tegen. In dit artikel leg ik je kort uit wat het verschil tussen beide termen is.
De termen verklaard
SEO is de Engelse afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA, de afkorting voor Search Engine Advertising, betekent in het Nederlands, zoekmachine adverteren.
SEO
Is je website SEO vriendelijk, dan heb je aan de voorwaarden van de zoekmachines voldaan. Je hebt voor de juiste tags en beschrijvingen gezorgd en je content goed opgebouwd. De content bestaat uit de webteksten en extra inhoud zoals blogs en nieuwsberichten. Door een keyword onderzoek te doen is het mogelijk om erachter te komen op welke woorden veel gezocht wordt. Wanneer je dit weet kun je ervoor zorgen dat deze keywords op de juiste plaats terugkomen in de tekst. Zo kun je werken aan een betere SEO vriendelijkheid en zal je website hoger eindigen in de resultaten van een zoekmachine. SEO staat dus eigenlijk voor hoe een website wordt gevuld en ingericht, met als doel een goede positie binnen de zoekresultaten en vervolgens meer bezoekers.
SEA
Wanneer iemand het internet op gaat en daarbij een zoekmachine gebruikt dan krijgt hij de beste resultaten te zien op basis van SEO. Daarnaast zie je hele gerichte advertenties verschijnen. Deze betaalde plaatsen kunnen door middel van SEA benaderd worden. Hierbij is het ook van belang om goed te weten wat de belangrijkste en meest interessante keywords zijn. Het mooie van SEA is namelijk dat de advertenties alleen worden getoond wanneer iemand op deze woorden zoekt. Je betaalt pas voor de advertentie wanneer er ook daadwerkelijk op geklikt wordt.
Waardevol of snel?
Via SEO krijg je voornamelijk bezoekers omdat je website waardevol wordt gevonden en de juiste keywords bevat. Het kan wel lang duren voordat de zoekmachine jouw website bovenaan in de ranking zet. Het is een kwestie van lange adem. Je moet blijven werken aan steeds nieuwe en goede content voor jouw website. Bij de lange termijn visie past SEO.
SEA is een snelle manier om jouw website te promoten. Jouw advertentie (met precies de juiste keywords) komt direct in beeld. Vervolgens is het systeem: pay-per-click. Elke click van een bezoeker kost je een vast bedrag. Je bepaalt zelf hoeveel clicks per dag je maximaal wilt hebben. Voor de korte termijn is SEA een goede marketingstrategie. Bedenk wel van te voren hoeveel geld je wilt besteden aan de campagne.